Kisah pekerja photostat

9:31 AM

Assalamualikum! dan bismillah sebagai kata pendahuluan~ Sht belaka wahai warga bloggers???! :)

Ni nk cite skit pasal pekerja photostat. MENARIK BANGET! ^_^
Adalah satu hari ni, tengah kalut nak photostat dokumen penting dalam masa yang terdekat~ Bekejarlah ke satu kedai photostat ni. Masuk2 je kedai nampak die ad iklankn buat bisnes kad. Ayah mun ni plak teringin nk tnya bpe kos buat bisnes kad and bpe lama boleh siap. Masuk je kedai die, jumpa la dengan si pekerja photostat ni n terus tanya, "Dik, kalau nk buat bisnes kad bpe lama boleh siap?" Budak tu dengan segera dan pantasnya jwb, "tak tahu". Kalau korang bengang x? bengang kan?? Soalan common kot kalau customer dtg tu buat bisnes kad. bukan bisnes kad je.. Banner, banting, poster dan lain2 yg sewaktu dengannya. 



Pastu ayah mun ni apa lagi, dengan perasaan geram.. die pun tanya, "cmne leh x tahu? sy tanya bpe lama kad boleh siap?" budak tu pun jawab,"x tahu encik.. sy baru lagi kad cnie.. sy x tahu pape."

"sy xnk tahu awak baru ke lama ke dh bekeja kat cnie.. yg pasti saya ni pelanggan yg dtg kedai awak n nk tahu bila kad boleh siap?"
"ye.. tp sy baru je masuk keje....." x sempat nk habiskn ayat.
"Sy xnk tahu awk baru start keje ke apa ke.. tu urusan awk.. skrg ni tnya bila kad boleh siap??"
"ye.. memang x pyh tahu tp sy ni baruuu je ke je cnie.. sy x tahu..." x habiskn ayat..
"haihh.. mcm ni ke contoh2 pekerja muslimah??"

akk tu dh diaamm je? Dari segi perbualan ap pandangan korang??
Bagi mun laa.. memang mun pun akan geram.. Kalau die otak yg bijak dan menghargai pelanggan apa die patut buat.. die patut call boss die masa tu jgk untuk tanyakn soalan yg die x dpt nk jwb oleh customer td. 
Dan menceritakn yg die baru bekerja itu buka ciri2 pekerja yg berjaya kerana awal2 lagi die dh menunjukkn kelemahan diri dia dan secara tidak langsung menampilkn diri die yg tidak professional. Am I right?



And kedai yang sama jugak ni. Nak print something dr pendrive.. tetibe computer hang~! Damn it! Mun pun tnya akk tu cmne nk baik pulihkn computer ni. 
"kak, hang nie? cmne nk print?"
"computer tu memang cmtu"
"mmm.. xde cr ke nk hilangkn hang die? cmne sy nk print cmni?"
"xde.. memang gitu."

Die menjawab soalan tnpa memandang pelanggan dan sambil membuat kerja lain. 
Apa perasaan? Mungkin computer tu ada masaalah tp x perlu untuk berathu customer sebaliknya die patut cuba untuk baik pulihkan. Pergi pd customer dan tgok condition computer tu. cubalah sdkit tu baik pulih kn dan kalau betul2 x dpt nk betulkn dan ckp kt customer, "Maaf, computer ni memang x dpt betulkn.. " haaa~! Kan molek gitu..~ Betul x??

THE END~

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images