hilangnya Dunia membaca

1:58 AM



Terasa banyak pulak nak update harini, lagi2 tengah kebosanan dan sementara masa masih ada.
Dari masa ke semasa, kita semua dapat lihat adat membaca makin berkurangan. Betul dok? bila di luar, lihat sekeliling anda.. kanak2, mak2, ayah2, abg2, akak2 semua dengan gadget mereka.

"HOI! apa ko ckp nie.. gadget skrg ad E-book tau tak.. membaca jugak tu"


Ok laa.. setiap gadget akan ada satu aplikasi membaca seperti E-book dan lain, kalau macam tu, baca article di blog, website dan lain2 laman social pun boleh di panggilkn membaca. iye tak?
Tapi berapa lama korang akan mengadapa E-book tu? CONFIRM sekejap.. ok la.. paling lama mungkin setgh jam.. selebihnya mesti korang akan bukak benda lain seperti FB, dan paling x leh deny YOUTUBE!

saintis sendiri sudah mmbuat kajian mengatakn manusia tidak akan dpt bertahan lama mengadap screen2 gadget seperti laptop, handphone kalau ia memerlukan focus. kita membaca.. kita santai tapi mata focus.. kalau tgok movie.. atau youtube.. mata relax.. otak beberapa active. sebab itu kalau sesiapa yg suka mmbaca novel atau apa2 buku cerita, mereka akan prefer buku dari gadgets.

Sebernya, kita kena latih diri sendiri mulai skrg untuk berjauhan dengan gadget2 yang menjajah otak2 manusia zaman sekarang. aq mula sedar akan virus gadget ni pada tahu 2011.. Tahun2 sebelum ni dh ada tapi x nmpk lagi perubahan yg ketara.


Pada tahun 2011, masa tu aku masih lagi belajar di IIUM PJ Asasi. Pada hujung minggu biasanya aq dan kwn2 akan berjalan2 di Keyell. org kata Release tension gitu (tension ap un x tahu... byk main ad lah). Masa ni kami pergi ke MidValley, cadangnya nk tgok movie. Tapi biasalah, otw ke level atas tuk tgok cinema.. mcm2 kedai kene rempuh dulu.. *ni lah die pempuan*. kami un berhenti di kedai TRIO tak silap.. terlintas dengan satu family yg berasal dr Malaysia. membawa 5 org anak mereka. semuanya masih kecil. *selang setahun agaknya*. tapi yang bongsu dh boleh jalan.. mungkin dlm lingkungan umur 2-3 tahun. nak tahu apa yg mengejutkn diri ini???!!
Dari ank sulung ke anak bongsu.. semua ad gadget di tgn.. gadget ap? HANDPHONE KAW~! tapi yg best.. yang bongsu guna TAB~ semangat main game.. abag2 n akk2 die sume enpun tachekerin gitu~
Lepas dr tu.. aq mula nmpk ramai lagi family yg macam tu... masa ni la aq mula sedar akan kejajahan gadget pada minda manusia.

Risau aq, adat mmbaca makin berkurang tapi setiap kalai aq ke MPH mashaaAllah, masih ramai lagi pengunjung.. Alhamdulillah~ belum tahap MPH kosong dengan pelanggan.
Tapi majority akan tertarik pd gadget dr buku..

Ajarlah anak2 anda mmbaca buka drpd menggunakn gadget kerana ia mungkin dapat merosakkn minda ank2 anda.

nasihat ihlas dr adik manis jari jemari~! Ahaksss!

eh eh~!! TEriklan plak muka mamat nie~!! AhakSss~! *mata ttup, tgn ttup mulut*

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images